Ilmselt ei ela praegu Eestimaal ühtegi teist sõnameistrit, kelle sõrmed
maaliksid paberile niivõrd ehtsat poeesiat kui Urve Tinnuri peened näpud.
Iga tema proosatekstki on kui pikaks venitatud luuletus, õilmitsev külluslik
lüürika. Tinnuri neljas luulekogu “Süda kui jumal” tõestab, et selle on
kirjutanud Poeet.
Kogu raamatu kvintessentsi võib leida luuletusest “Süda kui jumal”, millest
tuleneb ka armastusluulekogu pealkiri. Poetess on oma südame teener, süda
ei väsi armumast, süda armub ülepeakaela ja tapvalt. Süda on jumal, kellele
tuleb alluda. Oma voogavuse, terviklikkuse ja kristalse mõtte poolest
on see raamatu üks paremaid luuletusi.
Armastus ainumale
Ontlikus abielus oleva Tinnuri luulekogu ei paku kappides seisnud luukeresid,
pööraseid seiklusi: oma armastuse on ta kinkinud ühele ja ainumale: “Südame
sügavik varjata aitab/ hullust ja kainust./ Tuhmroosa unenäotuulena paitab/
sind. Ühte. Ainust.” (“Südame sügavik”).
Vaid loodus on see, mis Tinnuri luules ehk kurtisaanina käituda võib:
“Läänetaevas rõivastab end/ kurtisaani moodi,/ närtsiv ilu põsil/ nagu
lahtuv suhkruviin.” (“Tasakesi roomab vaikus”).
Kallimal on tavaks sööta oma armastatud naist pihupesalt, pilk aegumata
armastusest tiine. Ka elutäie valu kaalub üles üksainus öögi armsa käte
vahel, armsa, kelleta kuivaks poetess kõrbes kui astel, oleks lekkiv lootsik,
sõelaga sõnade tooja, lõdisev süda.
Miski siin ilmas pole igavene, taevas ja maagi kord hävivad. Vahel saab
otsa ka armastus, vooruslikkusest ja ühele pühendatusest hoolimata. Suhe
puruneb: “Neid ridu loed sa siis, kui olen kaugel. /---/ Vist kahetsesid,
heites vaenukinda. /---/ Ma tulen, aga hoopis teises elus.” (“Vastus”).
Ja “Su kivist palg must pöördus, leebumatu/ ja silmis seadsid ranget keelusilti.”
(“Põgeneja”). Kuid vooruslik on ta raamatu minategelane igal juhul, vaid
mõned suudlused vihjavad füüsilisele armastusele.
Suur armastus on paraku selline, et kui ta meie kõrval on, ei saa me sellest
aru. Seetõttu ongi tihti suur armastus ja suur igatsus kaksikvennad. Alles
armastatust eemal olles paisub armutunne kui õhupall hiigelsuure kopsumahuga
ooperilaulja huulil. “Kuumil sütel siis käisin/ ja valu/ laulsin lootuseks/
mõteldes sulle.” (“Sinililledel kõndisin”).
Ja kui armastatu kord saabub, siis ikka valgel hobusel, nii nagu õiges
muinasjutus, ja mis seal salata, õiges eluski, sest unistused kipuvad
täituma. “...ja nägin viimse kellalöögi ajal/ öös printsi, saduldamas
valget täkku.” (“Põgeneja”).
Urve Tinnuri luules tegutsevad Tuhkatriinud, haldjad, seitse pöialpoissi,
inetud pardipojad. On nii müstikat kui ka muinasjutte. Samal ajal ei ole
Tinnurile reaalne elu võõras, ta ei hõlju üksnes pilvedes ega täida oma
halle ajurakke vaid mõtetega armsamast. Pisut on tema luules ka sotsiaalset
lähenemist: “Prügigeoloogid,/ kodutud,/ kõhklevalt heitunud,/ armsa isamaa
põlatud jäägid.” (“Elu ääremaa”).
Nostalgiline keskiga
Nagu keskikka jõudnud luuletajate puhul kombeks, tulevad küpsemas eas
luulesse ka nostalgilised meenutused lapsepõlvest, noorusajast, emast-isast:
“Kõik oleme kunagi tihkunud,/ pea ema seelikusiiludes,/ ta rüpes end tundnud/
kui pääsupoeg pesas,/ lennuavarust piiludes. /---/ Alles siis, kui meid
marrastab mure,/ sõnub saatuse sajatus,/ emast jälle saab trööstija./
Kandepind./ Ema on ajatus.” (“Ema on ajatus”). See on üks kaunimaid, sügavamaid
ja südantlõhestavamaid luuletusi selles raamatus.
Isale on pühendatud luuletus “Isa, mu hea”.
Urve Tinnuri luule ei ole siiski ainult lõputult voogav ja rikkalikult
pateetiline. Kohati sarnaneb ta Viivi Luige, Ellen Niidu ja varajase Kareva
luulega oma rütmi, riimi ja lihtsate värsiridade ning stroofidega. Ta
lahkab väikese inimese iseloomu ja tundeid-tegusid, rääkides salakavalusest,
alatusest, valetamisest, ning maalib ka looduspilte.
Lõpuks jääb siiski kõlama armastus, selline, mis saab võimalik olla vaid
kahe inimese vahel, iidne ja igavene: “Sinule, hellake/ pooldunud südamest/
mesise poole/ ulatan -/ eilse ja/ tänase eest.” (“Eilse ja tänase eest”).
|