Aristotelese järgi on filosoofia õppimine ja sissepühitsus müsteeriumi
ühesugused - õpilane ei pea midagi teada saama, vaid ta peab pathenai
kai diathenai ehk siis olema pasiivselt vastuvõtlik ja minema seisundisse.
Et nägemine õnnistuks, selleks on vaja teatud ettevalmistust ja nii toimuski
müsteerium kahes osas: väike ja suur.
Eleusise müsteeriumi patronessid olid kaks jumalannat: maa ja viljakusejumalanna
Demeter ja teispoolsuse käskijanna Persephone, kes oli Erose keelitusel
Demeteri käsust üle astunud ja allmaailma sattunud. Ilus Babyss kehastab
neid nii mõlemat kui ka müsteerimi preestrinnat. Saksa filosoof Schelling
väidab, et müsteeriumi käigus Persephonega samastudes jääb ikkagi kolm
osa: olla Demeteri tütar, Hadese abikaasa ja Kore ehk siis ülestõusnu.
Aleksandria Clemens on Eleusise müsteeriumi vormeli edasi andnud sellisel
kujul: "Pühastunud neofüüt jüüb algul kykeoni. Siis võtab ta ühest korvist,
Ta paneb teise korvi. Ta võtab teisest korvist. Ta paneb esimesse korvi."
See muidugi ei ütle pühendamatule midagi. Korvide sisu jääb saladuseks.
Teada on vaid, et ühes on tegemist maa viljakuse ja teises mehe ja naise
sigituselunditega.
Müsteeriumi esimene rituaal myesis toimus talvel - veebruaris.
Myesise võib tõlkida ladina sõnaga initia, mis tähendab
saladusse pühitsemist. Myo iseenesest tähendab silmade sulgemist.
Keithi müsteeriumisse sissejuhatamine toimub samuti talvel. Ta on äsja
Ameerikast ülikoolist depressiooni tõttu ära tulnud ja satub ühele ajalehekuulutusele,
milles kaks ärinaist otsisivad meest, kes neid seksuaalselt teenindaks.
Keithi myesis algab sõna otseses mõttes silmade kinnisidumisega:
"Seal ootas mind mingis džiibis, mille marki ma ei suutnudki kindlaks
teha, mustas kostüümis küllaltki tüse daam. Lühikeses kasukas. Mustriga
sukad ja bordookarva, kandilise ninaga mingid erilised roomiksaapad. Neid
jäid kohe vahtima. Sihukesed seksikad militaarsed platvorm-roomikud. Aga
muidu oli beib meela olemisega. Kuigi üsna ametlik ja range. Isegi kuidagi
ülbe. "Ma seon sul silmad kinni, poju," ütles ta. "Kui te peate vajalikuks."
Kummardasin pea tema poole ja muigasin." (Lk. 58).
Esimesel kohtumisel saab Keith nii alandatud, et on šokis ja tahab endalt
elu võtta. See on otsekui surmast läbiminek: "Jõin kolm päeva jutti ja
vahepeal tahtsin Rannamõisa pangalt alla põrutada. Ma oleksingi seda teinud,
kui ma oleks kirja kirjutamisega hakkama saanud. Mul ei tulnud lahkumiskirja
kirjutades muud pähe kui et see on vabamüürlaste vandenõu. Ja see ajas
mu jubedalt naerma. Ja tuju läks üle." (Lk. 62).
Eleusise müsteeriumisse oli lülitatud mitmeid dramaatilisi stseene ja
demostratsioone - deikymenea ja dromena. Neid on Keith-Babyssi
müsteeriumis küllaga: Keithi sümbolite täistegemine ehk vanade kumiiride
kummutamine Palmsel, alasti Babyss aias, püstoliga Babyss, Babyssi pesu
pesev Keith, Babyssi garderoobi "pühad vahendid" jms. pidev piiride ületamine
Koljakul, kaasaelamine Dracula-filmimüsteeriumile, dionüüsliku veini vargus
Võsul, pilajate - keda tuleks ilmselt võtta kui Hadese agente - põrmustamine
ja rituaalne seks keset päeva laua peal "Seitsmendas taevas".
Keithi müsteeriumi sügisene osa ehk siis Suur müsteeriumosa, mis Kreekaski
toimus samal ajal ehk siis septembri keskpaigas algab kangelanna Babyssi
abitusse olukorda sattumisega: nii et Eleusise preestrinna ja Persephone
ühtaegu satub ohvrina Keithi meelevalda. Keith röövib Babyssi nagu Persephone
ja viib ta teadvusetu keha maa sügavusse: Lahemaale.
Ohvriga algas ka Eleusise müsteeriumi puhastus katharmos. Keithi-Babyssi
müsteeriumis asendab preestrinna enese ohvri loomohvriga tappes roti pähe
ühe orava. Sokrates rõhutab Platoni "Riigis", et loomohver toodi seepärast,
et inimene võiks kuulata seda, mis muidu oli keelatud.
Pärast ohvrit ja kykeoni joomist, mis on eriline segujook, milleks
Babyss laseb Keithil juba esimesel õhtul teatud hulga jooke tuua, alustab
preestrinna teatud erograafilisi järjelugusid, millel selge sissepühenduslik
eesmärk. Elüüsimi müsteeriumis nimetati seda legomena ehk siis
lugemiseks.
Müsteeriumist osavõtnud pidid end samastama teatud sõnadega, millest
sai nende parool või märk ja seda nimetati sythema. Keithi-Babyssi
müsteeriumis on selleks Rimbaud poeesia, mida Keith tõlgib ja milles on
tõepolest kokku võetud see, mis on vajalik, et jõuda müsteerimi teise
osa ehk eptopeiani, mis tähendab: saada nägijaks.
Babyss lummab Keithi täiesti ja võib öelda, et seitsmendaks päevaks on
Keith müsteeriumi sõnaga - prodiakeimenos ehk siis saladusse viimiseks
valmis. Keith deklameerib oma tõlgitud Rimbaud` värssi, mis vastab ta
hingesseisunile:
"See kirg jääb meie verre ka siis, kui pillid on vaikinud ja me pöördunud
tagasi igapäevase disharmoonia poole. / Meil anti matta hea ja kurja tundmise
puu ja jätta hea käitumise türannia, et ilmuks meie täiuslik ja puhas
armastus./ See algas vastumeelsusega ja selle lõpp on - meil pole hetkel
aega haarata igavikku - lõhnade briis./See algas julmalt ja nüüd lõppeb
see tule ja jää inglitega./ Lühike joobumusviiv! Sa jääd pühaks ka siis,
kui su and oli vaid pettepilt. Viis, mida kinnitame. /Me ei unusta eal,
et alles eile sa ülendasid igat meie aastat. Me usume sellesse jooki.
Me võime anda elu ta pärast. Pühapäev on alanud!"
Sokratese sõnad, milles ta meenutab oma müsteeriumikogemust, võiks panna
ka Keithi suhu: "Seevastu ilu, ta oli tollal vaadata erkkirgas, kui (---)
nägime õnnelikku vaadet-nägemust, ning pühitseti meid müsteeriumi, mida
lubatud on nimetada kõigist õndsaimaks ajaks millest me osa saime." Kuigi
Keithil ei olnud naistega probleeme imestab ta ikkagi, et ta Babyssi sai
ja imestab miks Babyss temaga tuli ja oli.
Demosthenes räägib ühe loo, kuis orjatarisse armunud mees mõtles, mida
oma kallimale kinkida, mida selle perenaine ei saaks ära võtta. Ja kinkis
neiule pühitsuse müsteeriumisse, kuigi see oli väga kallis, ei saanud
seda keegi temalt ära võtta.
Ka Babyss jätab kaheksanda päeva hommikul, mil klassikaline müsteerium
jõudis finaali Keithile sõnumi: "See on mu kingitus sulle".(Lk. 135).
Keith ei leia lahendust, miks Babyss niimoodi ära kadus. Platon laseb
Sokratesel kusagil öelda, et filosofeerimine on tegelikult meenutamine,
pidades silmas varasema hingekogemuse meenutamist - Keith vaatab olnule
tagasi ja taipab midagi, kuigi see on alles poolik tõde...
Keith arutab, et äkki oli Babyss ikkagi isemoodi vampiir ja Babyssi kingitus
oli, et ta säästis noormeest. Tegelikult ei olnud see kingitus mitte pelgalt
säästmine, vaid noormehe viimine uuele tasandile. Babyssi kingitus oli
seesama sissepühitsus müsteeriumisse, katharsis ja epopteia
- puhastus ja nägijaks saamine, mis raamatu lõpus Keithi puhul selgelt
tunda on.
Kuid enne seda tuleb pimedusest läbi minna, kaasas täis korv sellega,
mis oli. Ja taas võiks Keith koos Sokratesega nutta: "Terved ja lihtsad
ja tüüned ja õnnelikud olid ka ilmumised, kui meid pühitsetuid juurde
lubati, nägema neid puhtas kiirguses, ka ise puhtad ja veel sellest märkimata,
mida me nüüd enesega ringi veame ja kehaks nimetame nagu austrid oma karbis
vangis." (Phaidros 250c).
Keith tuistab pärast Babyssi müstilist kadumist: "Algul läks depressioon
muidugi õudsemaks ja elu mõte kippus hoopis käest kaduma. Tahtsin kõigele
olemasolevale sülitada. Minna muretult, ilma kohustusteta seiklusi otsima.
Kas siis jala astuda niikaua, kuni viimane meri vastu tuleb. Või siis
sõita autoga niikaugele, et paak tühi ja siis edasi silmapiiri poole."
(Lk. 143).
Keith tunnistab edasi, et siis ta hakkas nägema ja leidis lahenduse ja
see lahendus oli probleemi kadumises…Keith avastab enda jaoks kairosehetke,
mil saab saatuse niite sõlmida ja tunnistab, et on saanud osaduse elu
quinta essentiaga. Ja olles olnud surmanarritaja, ka suhted surmaga
korda (Lk 142-143).
Keithi-Babyssi müsteeriumi jooksul tuuakse aga veel üks ohver - nimelt
langeb samal ajal surma ohvriks Babyssi mees. Kuigi Babyss käis ilmselt
mehe surmaööl linnas, ei julge Keith mõeldagi, et ta võiks sellega kuidagi
seotud olla.
Müsteerimi seisukohalt pole see ka oluline - oluline on, et toimub teinegi
asendusohver ja Babyss pääseb Persephone (kolmest?) osast ega pea enam
teispoolsusse tagasi minema. Müüdi järgi muutis Demeter maa niikaua viljatuks
kuni Zeus lubas Persephonel teatud aja maa peal olla.
Ka Babyss saab vabastuse ehk siis uue elu. Selle kinnituseks loeb Keith
Rimbaud poeesi: "Inglid keerutavad oma villaseid rüüsid järsaku nõlval
smaragd- ja terasrohul./ Tuleaasad sööstavad künka tippu. Vasakul on maa
täis kõigi mõrvade, kõigi tapatalgute jälgi ja kurjakuulutavad möirged
veerevad nõlvast alla./Künka taga paremal, idaliinil, on progress./Siis
kui pildi ülemine riba moodustub merekarpide ja inimööde pöörlevast ja
meeletust suminast./Tähtede ja taeva ja kõigi asjade värske mahedus laskub
meie ette kui korv ja hajub õitsvas sinises sügavikus."
Hiljem näeb Keith "Kroonikas" Babyssi pilte: "Oli ka üks portree, mis
meenutas oma düürelikult peene joonega renessansimaali. See oli tõepoolest
pigem androgüünne ilu. Temast kiirgus salapära, sügavust, saatuslikust
ja igavikulisust või midagi, mis tõi meelde teispoolsuse. (---) Ta oli
ilusam kui kunagi varem. Ja ta ei onud lihtsalt ilus. Ta lausa säras.
Tema naeratuse kirjeldamiseks ei ole eesti ja inglise keeles sõnu. See
oli vita nuova…"
Müsteeriumipärasem oleks olnud küll: see oli visio beatifica...
|