Armastus muutuvas ajas
Armastus on läbi aegade palju muutunud, võttes erinevaid vorme. Grupiseksi
juured peituvad ürgajas, kuigi monogaamia mõtlesid välja hoopis mehed.
Antiikaeg ülistas kehalisi naudinguid, kuid keskaegne kirik lubas vahekorda
vaid lapsesaamise eesmärgil. Tänapäeva mõjutab kõige enam tormiline
seksuaalrevolutsioon.
Tekst: Urmas Espenberg
Esiaeg - kariabielu või grupiseks?
Ürgaja levinuimaks armastuse vormiks olid sekssuhted karja liikmete
vahel. Partneriks valiti see, kes parajasti ette juhtus ning valikukriteeriumiks
olnud sümpaatiast saab rääkida vaid spekuleerides. Tuues paralleele
tänapäevaga, siis võibolla peituvad just selles ajajärgus kaasaegse
grupiseksi ürgsed juured. Selle eredaimaks näiteks oli hipide sekskommuun
Friedrichshoff. Tänapäeva Eestiski leidub mitmeid grupiseksi
klubisid ehk ingliskeelse nimega swingerite sõpruskondi. Tullakse
kokku, aetakse juttu, juuakse veini ning seejärel hakatakse seksima.
Pärast minnakse jälle laiali ega kohtuta nädalaid.
Ühiskonna arenedes hakkasid seksuaalsuhetele kehtima teatud keelud ja
piirangud. Kui sündisid puudega lapsed, hakati keelustama sekssuhteid
sugulaste vahel. Naised olid tüdinud pidevalt erinevatest partneritest,
alalisest sünnitamisest ning teadmatusest isaduse suhtes (matriarhaat)
ning hakkasid üha enam nõudma paarissuhet ühe kindla mehega, kes hoolitseks
ühe naise ja tema laste eest. Kuna aeg-ajalt olid mõlemad pooled vahekorras
teistegi partneritega, siis polnud tegemist veel monogaamiaga.
Eraomandus ja monogaamia
Nii kummaliselt kui ka see ei kõla, aga monogaamia kehtestati siiski
meeste poolt. Tekkis eraomand ning inimesed hakkasid elama üksteisest
eraldi, majapidamiste ja perekondade kaupa. Mehed oleks armastanud kariabielu,
mis tähendas suurt hulka seksuaalsuhteid ja miinimumkohustusi ehk tänase
päevani, kuid tekkis vajadus pärandada oma maist vara. Pärandusesaaja
pidi olema ilmtingimata lihane laps. Kuidas võis aga mees olla kindel,
et just see või teine on tema järeltulija? Naiste ausõna ei saanud usaldada!
Selgus isaduse suhtes oli ainuvõimalik vaid monogaamias, mis keelustas
täielikult kooseluvälised sekssuhted. Naisi hakati kodudesse lukustama,
neid pandi valvama koerad või eunuhhid, lisaks sunniti kandma voorusevöösid,
mille võti oli mehe käes. Islamimaades peavad naised tänini oma nägu
varjama ja kuulekalt mehe sabas sörkima. Näiteks Iraanis saab näo meikimise
ja end võõrale mehele näitamise (võrgutamine) eest siiani 100 kepihoopi
peksa. Monogaamia naiste jaoks ei tähendanud aga monogaamiat meeste
jaoks. Levima hakkas nii prostitutsioon kui hetäärlus.
Antiikaeg ülistas füüsilist armastust
Antiikmaailmas ülistati inimese keha ilu, valdavaks armastuse vormiks
sai füüsiline kiindumus ja iha. Oma naisega, kes istus päevad läbi kodus
luku taga, ei kõlvanud isegi vestelda. Armastust käidi nautimas hetääride
- kauneid kunste ja teadmisi valdavate kenade vallaliste daamide, kes
sisustasid tasu eest meeste vaba aega - juures. Jaapanis olid nendeks
geiad, kõrgema kategooria seltsidaamid. Meeste pärusmaaks peeti
poliitikat, äriasju, võimlemistunde, raamatukogu ja filosoofiat, naisi
ei väärtustatud. Kuigi truudusetut naist võidi kividega surnuks loopida,
olid vapramad valmis riskima ja leidsid võimalusi oma magamistubadesse
kenasid noormehi või meesorje meelitada. Kas seal ka midagi armastuselaadset
tekkis, pole teada, kuid nii mõnigi truudusetu abikaasa võis avastada,
et peresse tekkis ühtäkki keegi ilus ja mitte eriti talle sarnane noor
pärija. Termin "sarvekandja" olevat samuti pärit juba antiikajast.
Sugukire rahuldamiseks kasutati laialdaselt ka orjatare ja orje, kelle
käest ei pidanud vahekorraks luba küsima, sest tegu oli peremehe omandiga
ehk elavate seksleludega. Antiikmaalima kehalise armastuse ülistamine
ja naisteküllus olevat sünnitanud meeste homoseksuaalsuse. Vahelduseihaluses
hakati naiste asemel huvituma hoopis noortest poistest ning selle vastukaaluks
tekkis hetääride ringkondades lesbilisus.
Keskaeg - vagatsemine elunormiks
Keskaeg tõmbas antiikaegsele füüsilise armastuse vohamisele piduri peale.
Kirik ja ristiusk kuulutasid seksi patuks, mis oli lubatud vaid laste
soetamiseks. Ihad summutati paksu mungarüüga ja lihasuretamisest sai
elunorm. Kiideti vaid armastust Jumala vastu, kõik muu oli räpane ja
madal. Kohati maitseme selle ideoloogia vilju tänaseni. Ükski religioon
pole olnud seksi vastu nii vaenulik kui ristiusk, isegi suhteliselt
rangete kommetega islam lubas näiteks mitmenaisepidamist. Alles renessanss
katkestas ebaloomuliku suhtumise füüsilisse armastusse. Kirik muutus
seksi suhtes leebemaks aga hiljaaegu, kuigi tegelikult üksnes vallaliste
puhul. Abikaasa petmist peetakse senini tõsiseks patuks, mille eest
Jumal karmilt karistab.
Siiski oli feodaalajas ka positiivset. Seda perioodi peavad mõned teoreetikud
tõelise hingelise armastuse hälliks. Rüütlite sügav armastus naiste
vastu võis tõepoolest tekkida just feodaalajal, kuid mitte oma lossi
lukustatud abikaasa ja laste ema vastu. Paari pandi enamasti vanemate
poolt ja noorpaar nägi teineteist esimest korda alles pulmaööl, seetõttu
polnud kaasa ilu üle võimalik eelvalikut teha. Armastatuks sobis paremini
keegi kaunis südamedaam, kellele kirjutati luuletusi, kelle akna all
lauldi serenaade, kelle lokikest kanti lahingutes kiivri küljes ning
kelle nimi huulil tihti ka surdi.
Kapitalism -armastusse sekkub raha
Kaubanduslik-rahaliste suhete arenedes hakkas armastuse juurde kuuluma
raha. Enam ei lugenud seisus ega välimus, vanus ega haritus - rahaga
sai kõiki asju leevendada. Kole sai kogeda ilusat ja madal ülevat. Küürakas
vanamees võis osta endale noore ja ilusa tüdruku, kui raha sea võimaldas.
Uue hooga lõi lokkama prostitutsioon ja kurtisaanlus. Mõned teoreetikud
nagu Engels pidasid isegi püha kodanlikku abielu prostitutsiooniks,
kus mees lihtsalt ostab endale teatud turuhinnaga naise. Alles sotsialism
suutvat taastada tõeliselt inimliku armastuse. Nüüdseks siiski teame,
et ühes kogu muu kommunistliku eksperimendiga kukkus läbi ka idee päästa
armastus mammona küüsist. Raha võim jäi püsima. Kui Hiinas oli kõva
mees jalgratta ja õmblusmasina omanik ning NSV Liidus Lada ja karpkorteri
valdaja, siis Läänes pidi ihaldatud armastatu elama oma majas ja sõitma
Mercedesega.
Armastuskriis või uued võimalused
Tänapäeva armastust ja abielu on mõjutanud kõige enam seksrevolutsioon;
millega kaasnes sugudevaheline võrdsustumine ja rollide ühtlustumine.
Moraalinormid on leebunud; ristiusu range mõju vähenenud; seksitööstus
ja prostitutsioon hoogustunud. Lisaks arenevad tormiliselt erinevad
suhtlustehnoloogiad nagu mobiilside ja internet. Armastusele lisab uusi
võimalusi meditsiini, hügieeni ja farmaatsiatööstuse areng. Samas piiravad
seksi uued ohtlikud suguhaigused nagu näiteks HI-viirus. Kõik asjad,
millest varem räägiti pimedas ja teki all - oraalseks, anaalseks, grupiseks
- muutuvad üha avameelsemaks arutlusteemaks nii meedias kui seltskonnas.
Tabusid on vähe ning katsetamislusti üha rohkem. Vaatamata HI-viiruse
levikule suureneb erinevate sekskontaktide hulk nii meeste kui naiste
seas, sest kondoom võimaldab proovida erinevaid suhteid. Hirm haiguste
ees soodustab mõneti klassikalise monogaamia tagasitulekut, ent kui
leitakse AIDSivastane vaktsiin, siis pole see enam nii kindel.
Pikeneb vallaliseiga ning abiellumine nihutatakse 30-40 eluaastatesse.
Ka lapsi sünnib vähem, sest inimesed muutuvad üha enesekesksemaks ja
ihkavad vabadust. Elutempo pingestub, abikaasad on teineteisest töö
tõttu palju lahus ning otsivad vaheldust. Massimeedia õpetab, et elu
peab olema põnev ja vürtsikas. Kõrvalhüpetes, intiimteenuste kasutamises
ja grupiseksis nähakse väljapääsu abielurutiinist. Kõige selle tulemusena
kasvab lahutuste arv. Osa inimesi ei taha üldse kellestki sõltuda, eelistades
abielule üksindust või lemmikloomi. Suureneb seksuaalvähemuste hulk
ja roll. Internet sünnitas küberseksi ja küberkiindumuse. Kas armastus
on kriisis või saab sellest välja? Kas abielu päästetakse? Mis saab
lastest? Sellest juba mõni teine kord.