Kas tahame, et maailma noored ei läheks enam sõtta? Kui jah, siis vajame
kõrgemat elueesmärki, mõtestatud elu ja paremat rakendust noorele energiale.
Kas tahame, et ülemaailmne seksuaalne vägivald lõpeks? Kui jah, siis peame
looma turvalise elukeskkonna, kus vägivallatut seksuaalset rõõmu kogetakse
ilma alanduse ja ebavajalike piiranguteta.
Kas tahame, et lapsi enam ei kuritarvitataks? Kui jah, siis loogem elamiseks
selline keskkond, kus kellelgi ei tule enam pähe mõtet vaadelda last kui
seksuaalobjekti. Kas tahame vabastada maailma despotismist, valest ja
pettusest? Kui jah, siis loogem tingimused, kus despotismil, valel ja
pettusel puuduvad evolutsioonilised eelised.
Kas tahame, et inimesed leiaksid endale uue pidepunkti meid ümbritsevas
pühas ruumis?
Kui jah, siis loogem ühiskondlikud struktuurid, mis võimaldavad sellist
pidepunkti leida.
Originaaltrüki eessõna
Sissejuhatuseks sellele raamatule kirjeldan üht isiklikku elamust:
Ühel õhtul vestlesin mõnede naistega. Oli soe kevadine õhtu ja me istusime
väljas imeliselt lõhnavate lillede keskel. Süvenevas õhtuhämaruses jutustas
Kolumbiast pärit Luz Marina oma lugu. Ta on esimest korda Euroopas, ta
ei oska kirjutada ega lugeda ja ta on 50- aastane campesina, lihtne talunaine.
16-aastaselt oleks ta peaaegu surma saanud. Tema peast möödus vaid mõne
sentimeetri kauguselt matšeete, mis tabas tema vasakut pöialt ja lõikas
selle peaaegu otsast. Tema mees ja vanim poeg mõrvati mõned aastad tagasi.
Sellest ajast hoolitseb ta üksipäini enda ja oma kuue lapse eest. Talunikud
on midagi jahisaagi taolist ümbruskonnas ringiluusivatele ja mitte ühelegi
moraalsele instantsile, seadusele või õigusriigile alluvatele relvastatud
militaarsetele ja paramilitaarsetele gruppidele, politseile või geriljadele1.
Viimastel aastatel on tema külas mõrvatud üle 150 inimese ja mitmed neist
väga julmal moel.
Ometi ei saa Luz Marina ära minna. Kuhu? Olukord on igal pool sama halb;
külas on tal vähemalt üks pisike maalapp, millel ta saab äraelamiseks
vajalikku kasvatada.
Luz Marina saatus on miljonite, tõenäoliselt juba miljardite täna maakeral
elavate inimeste saatus. Kuhu neil minna on? Käesolev üleilmse tervenemise
teooria on kirja pandud just neid inimsaatusi silmas pidades. See raamat
tahab päästa inimesi. Sellepärast on siin loobutud ilukõnest, sobitumisest
trendide ja moega. Lühiealiste reklaamklippide ajastul julgustab see raamat
inimesi uurima üht terviklikku teooriat. Lause- ja mõttehaaval. Selles
teoorias on maailma jaoks toimiva abi loogika. Raamat selgitab, kuidas
on võimalik maailma tervendada ning kirjeldab Lõuna-Portugalis Tameras
mõne aasta eest alustatud üleilmse tervendamisprojekti vaimset tausta.
Raamatus kasutatakse Dieter Duhmi tekste ja tema poolt Tamera Rahukoolis
peetud ettekandeid. Mõttelõnga katkestamise vältimiseks pole tekstis esinevaid
kordusi eemaldatud.
Raamatus näidatakse meile piirituid võimalusi, mis on meie, inimeste käsutuses
juhul, kui hakkame kasutama uusi vaimseid ressursse. Sarnaselt inimese
kehaga saab tervendada Maad, tema inimühiskonda ja kriisipiirkondi, tema
elusolendeid, atmosfääri, veekogusid ja elupaiku niipea, kui leiame kohased
tervendavad jõud.
Esmapilgul näib see kavatsus võimatu, kuid nii nagu pusletükkidest kujuneb
järkjärgult terviklik pilt, liituvad ka mõtted ja ideed ühtseks üleilmseks
nägemuseks. Hetkel, mil taoline tervikpilt nähtavaks muutub, on ka tee
inimese tulevikku selge ja kindel. Siin raamatus antakse edasi teadmised
uuest ajast, mis räägivad sellest, et me ei või enam kauem teha vahet
teoorial ja kogemusel, vaimsel tööl “siin” ja igapäevasel elul “seal”,
objektiivsel maailmal “seal väljas” ja subjektiivsel “meis enestes”. Enam
ei või me vahet teha neil, kes elavad sõjapiirkonnas ja meil endil, kel
on katus pea kohal ja külmkapp toitu täis. Me kuulume kõik ühte ja samasse
elu perekonda. Me kannatame kõik ühe ja sama haiguse käes. Meie tervenemine,
kolmanda maailma aitamine ja looduse päästmine on osad transformatsiooniprotsessist2,
millega me liitume, mida me saame ning peame omaenda elu puudutavate otsustega
tugevamaks muutma.
Veidi autorist, kes võtab endale raamatus õiguse esitada konkreetse kontseptsiooni
sõdadeta tulevikust. Kes on inimene nende mõtete taga? Milline on tema
kujunemislugu?
Diether Duhm sündis keset Teist maailmasõda3 1942. aastal Berliinis. Ta
koges vägivalda pommitamisöödel Berliinis, põgenemisel Lõuna-Saksamaale
ja oma uuel kodumaal Bodensee ääres. Ta oli võõras, ta ei kuulunud külla.
Ta oli vaevalt kuuene, kui kohalikud poisid ta ühel päeval kinni nabisid,
alasti võtsid, laternaposti külge sidusid ja pealaest jalatallani tõrvaga
kokku määrisid. Ikka ja jälle taoti tema pead vastu kive. Ta polnud midagi
teinud, ta oli lihtsalt “võõras”. Nad vajasid kedagi, kelle peal oma sihitut
raevu, omaenese hingelist kodutust välja elada. Nõnda sai ta juba varakult
oma esimesed õppetunnid fašismi olemusest. 14-aastasena kuulis ta esimest
korda koonduslaagritest. Algul kaitses ta end kõikide tema käsutuses olevate
vaimsete vahenditega ja püüdis end uskuma panna, et ohvrid olidki tegelikult
kurjategijad või et täiskasvanud inimestel ei ole nii valus. Ta hakkas
oma vanematele ja nende tuttavatele küsimusi esitama. Arvatavasti käis
ta neile üpris kõvasti närvidele. Mida rohkem ta uuris, seda rohkem jooksid
liiva lootused kuulda midagi lohutavat, leevendavat, valu vaigistavat.
Ei mingit lohutust. Auschwitz4 oli tõelisuse osa ja seda ei saanud kuidagi
välja juurida.
Talle jäi viimane lootus, et võib-olla see oli tõelisus, aga enam ei ole.
Lootus kadus. Aastaid hiljem oli ta üks Saksa 68ndate tudengiliikumise5
vasakpoolsete juhte. Koos oma kaaslastega võitles ta imperialismi ja Vietnami
sõja6 vastu. Ta nägi fotosid äralõigatud rindadega vietnami naistest.
Ta nägi pilte napalmipõletustest7. Ta teadis, et see on õhtumaise moraali
ja kultuuri pahupool. Siis nägi ta Mannheimis pealt, kuidas mõrvati inimene,
keda ta kaaslased pidasid nuhiks ja mõistis järsku üht poliitika igapäevaelu
elementaarset põhitõde - ideoloogilised tõekspidamised on vahetatavad,
kuni inimeste isiksusestruktuurid8 jäävad samaks. Teisisõnu – nii kaua,
kuni lapsed senistes tingimustes suureks kasvavad; kuni nad puberteedieas
praeguste konfliktidega vastamisi seisavad; kuni nad täiskasvanutena samasuguses
allasurutud seksuaalsuse ja täitumatu armastuse piinas peavad elama.
Tsitaat Dieter Duhmilt: “Miks pole siiani olnud võimalik ühtegi inimeste
ideaalühiskonda luua? Viga peitub eelkõige inimpsüühika sisemistes struktuurides
ja mõtlemisvormides, mitte ainult välistes oludes. Autoritaarselt kujundatud
inimestega ei saa luua vaba ühiskonda. Vägivallatut ühiskonda pole võimalik
luua, kui vihkamise ja vägivallaimpulsid meie sees on üksnes mahasurutud,
mitte lahendatud. Alles siis, kui revolutsioon on toimunud inimeste sees,
saab see toimuda ka väljaspool inimest. See on üks ajaloo õppetunde.”
Vasakpoolne liikumine aga ei võtnud eeltoodud mõtteid omaks.
Dieter Duhm ei suutnud enam kodanliku ühiskonnaga kohaneda. Ta lükkas
tagasi ka mitmed professuuripakkumised. Üleilmse vägivallaga silmitsi
seistes ei suutnud ta tavapärase elukorralduse juurde pöörduda.
Selle asemel otsustas ta ühte Alam-Baieris asuvasse üksikusse tallu tagasi
tõmbuda, et järele mõelda. My Lai veresaun9 ja Teise maailmasõja veresaun
– kustkohast pärineb vägivalla pidev jätkuvus? Kuidas sai võimalikuks
holokaust10? Kuidas muutuvad tublid pereisad üleöö koonduslaagri timukateks?
Kas on olemas võimalus üleilmse vägivalla tõeliseks ja täielikuks lõpetamiseks?
Tema eraklus oli otsekui vaimne tulevikutöökoda: ta tegeles erinevate
vaimsete allikatega - Nietzsche, Hegeli ja van Goghi, Rudolf Steineri,
Jeesuse, Lao Tse, Wilhelm Reichi, Prentice Mulfordi, Teilhard de Chardin’iga11.
Teadmiste üksikutest fragmentidest kujunes aegamööda terviklik arusaam,
mis oli esimene samm hilisemate holograafiliste12 arutluste poole. Bioloogia
ja küberneetika, psühhoanalüüsi ja matemaatika, kunsti, ajaloo ja teoloogia
arusaamadest vormus uus vaimne ideaal. Sündis visioon, mis kinnitas, et
rahu saavutamine on võimalik.
Visioonist kujunes poliitiline kontseptsioon. Kontseptsiooni lähtepunkt
on seal, kus sõjad iga päev uuesti tekivad – erinevates inimeste kooselude
vormides - naise ja mehe, laste ja täiskasvanute, üksikisiku ja ühiskonna,
inimese ja looduse kooselus. Muutus ja paradigmade vahetus on vaja läbi
viia just siin. See peab saama nähtavaks ka igapäevaelus, mitte ainult
sõnades. Dieter Duhm hakkas oma ideed ellu viima 1978. aastal, algatades
esimese kogukonnaeksperimendi. Ta on kogenud tagasilööke, pidanud taluma
ühiskondlikku vastuseisu, laimu ja tagakiusamist ning süvendanud, korrigeerinud,
täiendanud oma kontseptsiooni ja alustanud uuesti otsast peale.
Pikad töörohked aastad möödusid ilma välise nähtava eduta. Ometi on ta
vastu pidanud.
Aja jooksul kasvas tema usk sisemisse elumustrisse, mida oma hilisemates
teostes pühaks maatriksiks nimetab. Ta oli küll juba varakult kristlusest
ja kõikidest teistest religioonidest ära pöördunud, kuid temas oli olemas
selge palve abi ja toetuse järele. Ta ei teadnud, kelle poole ta palvetas.
“SEE” palvetas iseenesest. Nii leidis ta tee usuni, mis rajaneb ülemääraste
dogmade asemel osavõtlikkusel, uurimustel ja kogemustel. Eelkõige on see
aga usk inimesse, tema võimesse olla aus ja tema arusaamise ning mõistmise
jõusse. 1995. aastal asutas ta pärast pikki ettevalmistusaastaid lõpuks
koos oma partneri, teoloog Sabine Lichtenfelsi, füüsiku Charly Rainer
Ehrenpreisi ja teistega Tamera keskuse Portugalis. Täna, aastal 2006 töötab
keskuses ligi 150 inimest ühiskonnamudeliga, milles puuduvad vale, vägivald
ja alandus. Nad uurivad ja realiseerivad mudeli kujul saabuva maailmaühiskonna
sotsiaalseid, ökoloogilisi ja tehnoloogilisi külgi. Pärast peaaegu kolmkümmend
aastat kestnud tööd on projekt realiseerunud faasi, mis vastab Dieter
Duhmi algsetele unistustele.
Käesolev raamat on tema poliitiline testament järgmisele generatsioonile.
Tema soov on, et eelkõige just kõikide maade noored järgnevatest mõtetest
kinni haaraksid ja kaasa töötaksid – sõdadeta tuleviku nimel. Suure tänuga
autorile tema vankumatu armastuse eest tõe ja elu vastu.
Monika Berghoff
Kirjastus Meiga
|